Metaverse nedir? Facebook bunun internetin geleceği olduğunu söylüyor!
Son dönemde tüm dünyada bir metaverse çılgınlığı yaşanıyor. Sosyal medya devi Facebook, kısa süre önce metaverse ile ilgili önemli bir açıklamada bulundu ve şirket ismini Meta olarak değiştiriyor. Herkezin merak ettiği soru metaverse nedir? Bizde Wibisoft olarak, metaverse nedir? sorusuna sizler için cevap aradık. Birlikte metaverse’i ve bu konudaki gelişmeleri detaylı inceleyelim..
METAVERSE NEDİR?
Terim ilk kez, yazar Neal Stephenson tarafından 1992’de yayımlanan “Snow Crash” adlı distopik romanda kullanılmıştır. Metaverse, içinde insanların avatarlar olarak etkileşime girdiği sürükleyici bir dijital ortamı ifade eder. “Meta” ön eki “ötesi” anlamına gelir ve “verse” de “evren“i belirtir. Teknoloji şirketleri, İnternet’ten sonra gelecek olan devrimi tanımlamak için bu kelimeyi kullanıyor. Bunu internette bir şeylere bakmak yerine, bedenlenmiş bir internet olarak düşünebilirsiniz. Bu dijital alan cihazlarla sınırlı olmayacak. Avatarlar, insanların fiziksel dünyada hareket ettiklerine benzer şekilde siber uzayda dolaşabilecek ve kullanıcıların, aynı odadaymış gibi gezegenin diğer tarafındaki başkalarıyla etkileşime girmesine izin verebilecek.
Ancak sağlam bir sanal evren için herkesin VR kulaklıkları istemesi ve satın alması gerekebilir. Teknolojinin, daha fazla insanın ilgisini çekecek kadar şık, minimal ve sorunsuz çalışacak kadar da sofistike olması gerekiyor. Bu henüz gerçekleştirilemedi. Facebook’un Oculus Quest 2’si gibi çevik kablosuz gözlükler görüntü kalitesinden etkilenirken, HTC Vive Pro 2 gibi hacimli VR gözlükleri kablolarıyla daha fazla bilgi işlem gücü sağlıyor.
Metaverse, aslında yeni bir kavram değil. Kısaca metaverse dijitaldir, değiştirebilir ve sanal gerçeklik (VR) gözlükleriyle etkileşime girilebilen evrenler silsilesidir. Popülarite kazanmasını ise eski adı Facebook olan Meta’ya borçlu. Facebook, önce metaverse alanında 10 bin kişiyi işe alacağını daha sonra ise ana şirketinin adını Meta’ya çevirdiğini duyurdu. Facebook’un bu hamlesi sektöre aşina kimseler için şaşırtıcı değildi, zira Facebook’un sanal gerçeklikle olan hikayesi Temmuz 2014’e dayanıyor. Bu tarihte Facebook en büyük VR cihazı şirketi Oculus’u 2 milyar dolara satın almıştı. Şu ana kadar da 3 yeni sanal gerçeklik gözlüğü piyasaya sürdüler. Bir yandan VR ortamında dünyadaki yaşamı taklit eden Horizon ismindeki uygulamayı geliştirmeye devam ediyorlar. Yakın zamanda Horizon Ofis isimli bir beta uygulaması piyasaya sürdüler ki, bu uygulama insanların evlerinde diğer çalışma arkadaşlarıyla bir ofis ortamı kurgulamasını sağlıyor.
Metaverse Nasıl Çalışır?
Teoride, İnternet’te oturum açmaya benzer şekilde metaverse’te oturum açarsınız. İçeriği görüntülemek için bir ekran değil, yalnızca başa takılan bir ekran kullanırsınız ve nesneleri yakalamak için Facebook’un bilekliği gibi bir hareket izleme cihazından yararlanırsınız. Tam bir evren olabilmesi için, nasıl ki internetin bir sahibi yoksa metaverse’ün de bir sahibi olmayacak. Ancak şirketler, tıpkı bir avuç büyük teknoloji şirketinin bugün çevrimiçi içeriğe hakim olması gibi, metaverse’ün ilgili köşelerini tekelleştirmeye çalışabilir. Firmalar bunu, abonelik hizmetleri, alışveriş sepetleri ve reklam yoluyla uygulamalardan para kazandıklarına benzer şekilde yapabilirler.
Öncü teknoloji şirketi Blank XR‘nin kurucusu Denise White,“Kesinlikle güçlü oyuncular olacak,”diyor.“Yeni AR gözlüklerinizi takabildiğinizde ve aniden bu hologramların dünyada dolaştığını gördüğünüzde, o zaman anlayacaksınız, artık metaverse’ün içindesiniz.”
Farklı şirketler tarafından sunulan bu kadar çok cihazla, tek bir avatarın aralarında nasıl hareket edebileceği belirsiz. Bir teori, metaverse’ün web tarayıcılar gibi çalışacak olması. Bir görüntülü sohbet platformu olan Topia‘nın CEO’su Daniel Liebeskind, akıllı telefonunuzdaki web siteleri arasında geçiş yapabilmeniz gibi, avatarınızın da çapraz uyumlu ve kapsayıcı olacak şekilde oluşturulmuş platformlar arasında geçiş yapabileceğini söylüyor. Liebeskind,“Metaverse, hepsi birlikte güzelce oynamayı başaran ön yüz ve arka yüz teknolojileri topluluğu olmalıdır,”diyor.
METAVERSE SON KULLANICIYA NE KADAR YAKIN?
Henüz net değil. Teknolojik gelişmeler, son yıllarda VR cihazlarını daha hafif ve daha uygun fiyatlı hâle getirirken, cihazlar öncelikle niş bir grup oyuncular tarafından kullanılıyor ve başından beri de öyle. Ve çoğu oyuncunun hâlâ bir VR sistemi yok.Entertainment Software Association‘ın rakamlarına göre, Amerika Birleşik Devletleri’ndeki 169 milyon oyuncunun sadece yüzde 29’u bir VR sistemine sahip.
Girişim sermayesi şirketi Andreessen Horowitz‘in teknoloji analisti ve eski ortağı Benedict Evans, “Şu anda VR, oyun konsollarının bir alt kümesi olarak sıkışmış durumda ve bundan kurtulacağı açık değil,”diyor.Yüz milyonlarca insan var ama bu bile yeterli değil. Yani bu evrensel bir deneyim olmaktan hala uzak.
Yazımızın sonuna geldik.Genel olarak bakıldığında; Değişen ve Gelişen Teknolojileri yakından takip etmenizi, kolaylaştırmak ve en güncel bilgilere en hızlı şekilde ulaşmanız için araştırmaya ve gelişmeye hep birlikte devam ediyoruz.Siz değerli ziyaretçilerimizin geri dönüşleri bizler için çok önemli hatırlatmak isteriz.